431: Namazda Yanlış Okumak Namazı Bozar mı?
Hocam esselamunaleykum namaz esnasında kesinlikle yanlış,eksik okuduğumuzu anladığımızda sehiv secdesi gerekir mi? yoksa kıraatta yapılan hata, Allahın izniyle sehiv gerektirmez mi? cezakallahu hayr
Ve aleykumusselam ve rahmetullah. Hamd Allah’a mahsustur.
Kişinin namazında kasıtsız olarak yanlış okumasında iki hal vardır.
Birinci hal: Fatiha suresinde hata yapması. Fatiha suresi sahih kavle göre namazın rükünlerindendir ve doğru surette eda edilmesi lazımdır. İmam el-Buhari (rahimehullah)’ın Ubade bin Samıt (radıyallahu anhu)’dan ihraç ettiği hadiste Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) şöyle buyurmuştur:
لاَ صَلاَةَ لِمَنْ لَمْ يَقْرَأْ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ
“Fatiha’yı okumayanın namazı yoktur.”
Dolayısıyla Fatiha suresinde yapılan hata düzeltilmesi lazımdır. Kıyamda kıraat esnasında fark eden okurken düzeltir ve kendisine başka bir şey lazım gelmez. Fatiha sonrası Kuran’dan ayetler okurken Fatiha'da hata yaptığını hatırlayan tekrar Fatiha suresine dönüp doğru okuması lazımdır. Böyle yaptığı takdirde kendisine başka bir şey lazım gelmez. Ama kıyamdan rükûya veya daha sonrasına intikal etmişse Fatiha’da hata yaptığı rekâta dönüp Fatiha’yı doğru okuyup namazını buradan devam etmesi lazımdır. Ve namazının sonunda selam verdikten sonra iki sehiv secdesi yapması ve tekrar iki selam vererek namazdan çıkması lazım gelir. Bu surette namazı sahih olur inşallah. Sehiv secdelerinin sebebi Fatiha’da yaptığı hata değil hatayı fark ettiği yerden hata yaptığı rekâta döndüğünde namazında fazladan yaptığı amelden dolayıdır. Yoksa Fatiha’da yapılan hata sehiv secdesiyle düzeltilemez. Çünkü Fatiha suresinin okunması rükündür.
Şayet Fatiha suresinde hata yaptığını namazından çıktıktan sonra hatırlarsa namazını iade etmesi gerekir.
İkinci hal: Fatiha suresi haricinde diğer ayetlerde hata yapması. Bu durumda hatayı kasten yapmadığı sürece kendisine bir şey lazım gelmez. Namazı o hatasıyla beraber sahihtir inşallah.
İmam Ebu Davud (rahimehullah)’ın ihraç ettiği hadiste Misver bin Yezid (radıyallahu anhu) şöyle diyor:
شَهِدْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقْرَأُ فِى الصَّلاَةِ فَتَرَكَ شَيْئًا لَمْ يَقْرَأْهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ تَرَكْتَ آيَةَ كَذَا وَكَذَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم هَلاَّ أَذْكَرْتَنِيهَا
“Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem)’in namazına şahit oldum. Namazda okurken bir şeyi okumadı. (Namaz bittikten sonra) birisi ona “Ey Allah’ın Rasulü şu, şu ayeti okumadın” dedi. Bunun üzerine Rasulullah sallallahu aleyhi vesellem “Bana (o anda okumadığımı) hatırlatsaydınız ya” buyurdu.”
Ve İmam el-Buhari (rahimehullah) “el-Kıraatu Halfe’l-İmam” cüzünde ihraç ettiği hadiste Abdurrahman bin Ebze (radıyallahu anhu) şöyle diyor:
صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَرَكَ آيَةً فَقَالَ: أَفِي الْقَوْمِ أُبَيُّ ؟ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ نَعَمْ أَنُسِخَتْ آيَةُ كَذَا وَكَذَا أَمْ نُسِّيتَهَا ؟ فَضَحِكَ، فَقَالَ: بَلْ نُسِّيتُهَا
“Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) namaz kılarken bir ayeti okumadı. (Namaz bittikten sonra) “Ubey burada mı?” buyurdu. (Ubey bin Kab radıyallahu anhu) “Evet! Ey Allah’ın Rasulü (buradayım). Şu, şu ayet nesih mi edildi yoksa unutturuldun mu?” dedi. Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) güldü ve “Bilakis unutturuldum” buyurdu.”
Şahit, Rasulullah (sallallahu aleyhi vesellem) namaz okurken bir veya bazı ayetleri hatayla okumamıştır ama buna rağmen sehiv secdesi yapmamıştır veya namazını iade etmemiştir.