-A A+A

531: Kadının Sesi Avret midir?

SORU

Selamun aleykum ve rahmetullah. Rabbim ilminizi ziyade etsin. Özbekistan gibi ilime muhtaç olan ancak hicret edemeyen bacılar için bir bayanın YouTube gibi internet adreslerine ses kaydı atarak ders vermesi caiz midir? Bu konuda Aişe annemiz ve benzeri muhaddise âlimeleri delil getirerek bu işi yapanlar doğrumu yapmaktalar? Bu işi yapan kimseler çoğalmaktadır, çabuk cevaplamanız bizim için önemlidir.

CEVAP

Aleykum selam ve rehmatullahi ve berekatuhu. Bismillahirrahmanirrahim. Hamd alemlerin Rabbi olan Allah’a, salat ve selam efendimiz Rasûlullah’a olsun.

Kadının sesi kendi zatında avret değildir. Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) kadın sesini işitmiş, ashabı da işitmişlerdi. Sahabe kadınlar, Rasûlullah’a (sallallahu aleyhi ve sellem) soru sorarlar, ashabı kiram bu soruları işitirlerdi. Kadınlar Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’den özel bir celse istemiş ve efendimiz gelip onlara vaaz ve nasihatte bulunmuş ve efendimize soru sormuşlardı. Müslüman kadın çarşıda alış-veriş yapabilir, mahkemede biri hakkında davacı olabilir veya şahitlikte bulunabilir. İhtiyaç vaktinde yabancı kadınla konuşulur.

Allah’u Teâlâ şöyle buyurmaktadır: “Peygamber'in hanımlarından bir şey istediğiniz zaman perde arkasından isteyin.” (Ahzap sûresi, 53. ayet meali)

Bununla beraber kadını fitneden korumak amacıyla İslam kadına ezan okumayı, erkeklere imam olmayı, cuma ve bayram hutbelerini vermeyi ve namazda hata yaparken tesbih etmeyi meşru kılmamıştır. İmam hata yaparken kadın el çırpar. Yabancı erkekler olduğunda kadın nazik ve çekici konuşursa sesi avret olur ve erkeklere duyurması haram olur.

Allah’u Teâlâ şöyle buyurur: “Ey Peygamber hanımları! Siz, kadınlardan herhangi biri gibi değilsiniz. Eğer (Allah'tan) korkuyorsanız, (yabancı erkeklere karşı) çekici bir eda ile konuşmayın, sonra kalbinde hastalık bulunan kimse ümide kapılır. Güzel söz söyleyin.” (Ahzap sûresi, 32. ayet meali)

İslam kadına değer verdiği için, kadının şahsına ve namusuna zarar veren her türlü unsuru yasaklamıştır. İnternet alemin de kadının davette büyük bir rolü olabilir. İslamî yazılar yazabilir, âlimlerin derslerini yayınlayabilir, islamî tasarımlar yapabilir. Tabi bütün çalışmalarında şeriat kurallarına tabi olmalıdır. 

Ancak internet alemin de erkeklere ders vermemeli, nasihat dahi olsa erkeklerle konuşmamalı, erkeklerle yazışmamalıdır. Bu konuda çok büyük muhalefetler işitiyorum. Davet amacıyla internete giren birçok erkek ve kadının işin sonunda şeytanlara yem olduklarını gördüm. Bu sebeple erkek olsun, bayan olsun internet alemin de iş yaparken Allah’tan korkmalı, her saniyesinde kendisinin Allah’u Teâlâ gözetiminde olduğunu unutmamalıdır. Haya imandan olduğunu iyi bilmelidir.

Özbekistan gibi ilime muhtaç olan ancak hicret edemeyen bacılar için bir bayanın YouTube gibi internet adreslerine ses kaydı atarak ders vermelerini doğru görmüyorum. Müslüman bayanların seslerinin her tarafta yayılması, müslüman, fasık, facir, kâfir ve her türlü hastalıklı erkeklerin seslerini işitmeleri hoş değildir.  Çünkü Allah’u Teâlâ’ya hamd olsun dünyanın bütün dillerinde erkeklerin dersleri bulunmaktadır. Bacılar âlimlerin derslerini yayınlayabilir, tercüme edebilir ve yazılar yazabilirler. Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) döneminde bayanlar mescitte namaz kılarlardı. Bayanların korunması amacıyla, Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) onların evlerinde namaz kılmalarını öğütlemiştir. Sahabe döneminden sonra kadınlar artık evlerinde namaz kılmaya başlamışlar çünkü sahabeden sonra fitneler çoğalmıştır. Aişe validemiz (radıyallahu anha) şunu demiştir: Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) kadınların yeni adetlerini görmüş olsaydı İsrailoğulları kadınlarının men edildikleri gibi onları da (mescidden) men ederdi. (Buhari ve Müslim)

Erkek ve kadınlarda sahabe dönemindeki takva kalmadığı için kendilerine daha çok dikkat etmeleri gerekir. Şeytanın tuzaklarına karşı daha dikkatli olmamız gerekir. Rabbim cümlemizi haktan ayırmasın. Alemlerin Rabbi olan Allah’a hamd olsun.

8 Şub, 2021 Musa Ebu Cafer
Etiketler: Kadın, ses, Avret