568: Nebi (aleyhisselam)'a Şâri' (Kanun Koyucu) Denilebilir mi?
Selamun aleykum hocam. Allah (azze ve celle)’ye Şâri (kanun koyan) denildiği gibi Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) için de böyle denilebilir mi?
Ve aleykumusselam ve rahmetullah.
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسولنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem), âlimlerin geneline göre Kur'ân’da hiçbir aslı olmayan haramlar beyan etmiştir (kimi âlimler ise Nebi -aleyhisselam’ın- Kur’ân’da aslı olmayan bir haram belirleyemeyeceğini söylemiştir. Bu, işin hakikatinde basit bir ihtilaftır.)
Ancak O, vahiyden bağımsız olarak kendi nefsinden helal-haram belirlememiştir. Bu hak sadece Allah Teâlâ’ya ait olup Rasûlüne böyle bir yetki vermemiştir. Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) sadece bazı konularda “ictihad” etmiştir. Nasıl ki müctehid ulema ictihad edebiliyorsa O buna hayli hayli hak sahibidir. Şu farkla ki, Allah’u Teâlâ O’nun içtihadını ya ikrar etmiş/onaylamış ya da reddetmiştir. Yani sünnetin hepsi Allah’tan bir vahiydir, O’na aittir/döner.
Dolayısıyla “hakiki” ve “şer’i” manada hüküm koyma, helal-haram belirleme yetkisi sadece Allah’a ait olup bu anlamıyla Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem)’e “şâri’” ya da “muşerri’” denmez. Lakin “mecazi” ve “luğavi” olarak denilebilir.
Ve’l-hamdu lillahi Rabbi’l-alemin.