577: Kinayeli Cümleyle Boşama Hangi Talaktır?
Selamun aleykum ve rahmetullah hocam. Rabbim sizleri hayırla mükafatlandırsın inşallah. Sorum şu; ben eşime öfke anında talaka niyet ederek "bu sefer bitti" dedim ve ardından nikah kıydık. Tabi benim niyetimde sadece boşama vardı ama talak sayısı yoktu. Bu durumda bir problem var mı evli kalmamızda?
Ve aleykumusselam ve rahmetullah. Amin ecmain kardeşim.
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسولنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Öfke halinde verilen talakın hükmü için şu fetvaya bakın: (Bkz)
"Bu sefer bitti" cümlesi, "defol git", "babanın/ailenin evine git", "seni görmek istemiyorum", "aramızdaki alaka bitti" gibi kinayeli bir cümledir. Yani talaka da ihtimali vardır, talakın dışında başka bir anlama da ihtimallidir.
Kinayeli cümle/lafız kullanan birinin bu ikisinden hangisini kastettiği açık olmadığı için, bununla talakın geçerli olabilmesi kocanın niyetine bağlıdır, kastı sorulmalıdır; eğer bunu talaka niyet ederek söylememiş, bununla talakı kastetmemiş ise veyahut talaka niyet edip etmediğinde şüphe ediyorsa talak gerçekleşmez. Ama şayet bunu söylerken talakı kastetmiş ise o halde talak geçerli olur.
-Sizin yaptığınız gibi- kinayeli cümleyle talak kastedilmişse hangi talakın gerçekleştiği hususunda Hanefîler ile diğer üç mezheb fakihleri arasında ihtilaf bulunmaktadır. Hanefîlere göre bu, ‘’beynûne-i suğrâ olan 1 bâin talak’’ sayılır. Yani kocanın, karısını tekrar kendisine döndürebilmesi için kadının da rızasıyla yeni bir mehir belirlenerek yeni bir nikah akdi yapılması gerekir.
Diğer üç mezhebe yani cumhura göre ise kinayeli bir cümle ile boşama "1 ric’î talak" sayılır. Yani koca, bu şekilde iddete giren karısını iddet bitmeden önce/iddet süresi içerisinde yeni bir nikah akdi olmaksızın tekrar kendisine döndürebilir, ama iddet biter de hala döndürmemişse o zaman ric’î talak "beynûne-i suğrâ olan bâin talak"a dönüşür. Binaen aleyh tekrardan nikah kıymanıza gerek yoktu. Allahu A’lem.
Ve’l-hamdu lillâhi Rabbi’l-âlemîn.