32: Askere Gidene Muamele
Ve aleykumusselam ve rahmetullahi ve berekatuhu. Hamd Allah’a mahsustur.
Değerli kardeşim Türk askerinde zahir olan kâfir olmasıdır. Ancak lehinde maniler işletebileceğimiz tanıdığımız bazı fertler müstesna. Bu hususta “Askerliğin hükmü” adlı cevabı okuyabilirsin.
Tanıdığın bir Müslüman askere gitmiş ve silahlı hizmete girmişse zahiren kâfir olmuştur. Ona küfre girdiğini izah etmelisin ve tövbeye çağırmalısın. Tövbe eder ve küfür amelini terk ederse ne ala, etmezse aranızda din kardeşliği kalmamıştır. Ama insanlar arası ilişkiler açısından onunla alakanı koparabilirsin de koparmayabilirsin de. Bu onun senin tövbe çağrına nasıl cevap verdiğine, askerde bulunmaya nasıl bir özür getirdiğine, aranızdaki ilişkinin derinliğine ve senin onun hidayetinde ne kadar istekli olman gibi şeylere bağlıdır.
Ama tanıdığın bir Müslüman askere gitmiş ve silahlı hizmete girmemişse ve küfrüne mani olacak cehalet, tevil veya taklit gibi bir engel varsa, o zaman onun askere gitmesine sebep olmuş olan şüphesini gidermelisin ve şüphesi zail oluncaya kadar malum halini istishab etmelisin. Bu ne demek? Senin Müslüman olarak bildiğin bir tanıdığın mesela itibar ettiği bir hocanın fetvasıyla askere gitmişse ve silahlı hizmete değil de yemekhane, terzilik, şoförlük veya benzeri hizmetlere girmişse o zaman bu fetvanın doğru olmadığını ve Allah’a masiyette kim olursa olsun beşere itibar edilmeyeceğini izah etmelisin. Başka bir tabirle onun şüphesini izale etmelisin. Belki senin sözlerini ilim ehli olmadığından veya ama sana ilim ehli olarak itibar etmediğinden ötürü almayacaktır. Bu durumda ilminde muteber olan bir ilim ehline ulaşabilir ve onun vesilesiyle şüphesini giderebilirsen üzerine düşeni yapmış olursun. Ulaşamazsan gücün nispetinde yanlışını izah etmeye çalışırsın. Şüphesini izale edemezsen Müslüman olarak muamele etmeye devam etmelisin.
Bununla beraber geçirdiğiniz tartışma sürecinde ortaya koyduğu tavra göre sen de bir tavır belirleyebilirsin. Hakkı arayan ve hakkı bulduğunda tabi olan ama gerçekten senin ilmi yetersizliğinden veya iletişim imkânlarının elverişli olmadığından veya buna benzer başka bir sebepten ötürü askerde kalmaya devam ediyorsa içinde bulunduğun durumun yanlışlığını izah etmeye devam edersin. Ama işi gücü senin sözlerine cevap yetiştirmek ise ilişkini koparırsın. Allah-u Alem.
Lakin şüphesi zail olmuş ve askerliğe devam ediyorsa zahiren kâfir olmuştur ve yukarıda dediğim gibi din kardeşi olarak değil ama tanıdık olarak ilişkini devam ettirebilirsin de ettirmeyebilirsin de. Allah-u Alem.