497: Hayızlı Kadın Mescide Girebilir mi?
Esselamu aleykum ve rahmetullahi ve berakatuhu hocam. Hayızlı kadın mescide gidebilir mi?
Ve aleykumusselam ve rahmetullahi ve berakatuh.
بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسولنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
Hayızlı ve keza nifaslı kadının mescide girmesi konusunda âlimlerin 3 görüşü bulunmaktadır:
1) Hanefîlere, Mâlikîlere ve Şâfiî ve Hanbelî mezheblerinde meşhur olana göre, yani fakihlerin geneline göre hayızlı kadının mescide girip orada kısa bir süre de olsa kalması/oturması caiz değildir, haramdır. Ancak ihtiyaç durumunda Nisâ sûresi 43. ayetin gereğince, içinde kalmaksızın mescidin bir kapısından diğer bir tarafına geçip gitmesinde ya da mescidden ihtiyaç duyduğu bir şeyi almak veya mesciddeki birini çağırmak veya uyandırmak veyahut yardım istemek vb. için girip oturmadan çıkmasında ise ittifakla bir beis yoktur. Haram olan mescidde kalmak/oturmaktır. Dolayısıyla ilim halkasına katılmak, ders/nasihat dinlemek, ders vermek, Kur’an öğrenmek, okumak veya ezber için bile olsa mescide girmesi caiz değildir.
2) Bir ihtiyaçtan ötürü mescide girip kalmak/oturmak caizdir. Şeyhu’l-İslam İbn Teymiyye (rahimehullah) bu görüştedir.
3) Kendisinden gelen bir rivayete göre İmam Ahmed, İmam Şâfiî’nin en önemli talebelerinden İmam Muzenî, Şâfiî mezhebinde bir görüşe göre, Zâhirîler’e, muasırlardan el-Elbânî, Abdulaziz et-Tarîfî’ye göre mescidi kanıyla kirletmekten emin olması şartıyla hayızlı kadının mescide girip kalması caizdir. Şeyh Süleyman el-Ulvân (Allah O’nu esaretten kurtarsın) bu görüşün kuvvetli olduğunu söylemiş ve bunu izah etmiştir (bkz: el-Celesâtu’l-İlmiyyetu’l-Yevmiyye, sy:191.) Bu görüşteki âlimlerden kimileri hayızlı kadının mescide girebilmesi için abdest almasını şart koşmuşlardır.
Bu görüş sahiplerinin delillerine ve birbirlerine olan itirazlarına bakınca acizane kalbim, aslen hayızlı kadının mescidde kalıp oturmasının caiz olmadığına, ancak bir ihtiyaç sebebiyle ise caiz olduğuna, yani İbn Teymiyye’nin tercihine meylediyor.
Buhârî’nin (rahimehullah) rivayet ettiğine göre Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem), Mescid-i Nebevî’nin içerisinde siyahi bir kadın için küçük bir çadır kurdurmuştu, kadın orada kalıyor, orada uyuyordu. Evi mescidin hemen yanında bulunan Âişe annemiz (radiyallahu anhâ), bu kadının gelip kendisiyle sohbet ettiğini haber vermiştir. Halbuki bu kadın hayız oluyordu. Buna rağmen Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) bu kadın için mescidde çadır kurdurmuştu. Çünkü kadının barınacağı bir evi yoktu, bu bir ihtiyaçtı!
Peki ilim talep etmek, ders/nasihat dinlemek, ders vermek, Kur’an öğrenmek, okumak, ezber yapmak birer ihtiyaç mıdır? Bu sebeplerle mescide gidilebilir mi? El-Cevap: Elbette bunlar haddi zatında ihtiyaçtır. Ancak hayızlı bir kadın bu sebeplerden birini mescide gitmeksizin günümüz imkanlarından faydalanarak da gerçekleştirebiliyor, bunlardan ötürü mescide gitmeyi kendisi için bir gereklilik/ihtiyaç olarak görmüyorsa o halde mescide gitmesi doğru değildir. Allah’u A’lem.
Ve’l-hamdu lillâhi Rabbi’l-âlemîn.