302: Saçlarımızı Aynı Ayarda Kestirebilir miyiz?
-A A+A

302: Saçlarımızı Aynı Ayarda Kestirebilir miyiz?

SORU
Selamun aleykum hocam, Ellerinize saglık gerçekten böyle siteye ve muvahid âlim fetvalarına ihtiyacımız vardı. Allah (azze ve celle) yolunuzu açık etsin soruma gelince; saçlarımızı aynı ayarda kestirmemizde ne gibi sakınca vardır cezakAllahuhayren.
CEVAP

Aleykum selam ve rahmetullahi ve berekatuhû. Hamd âlemlerin rabbi olan Allah’a, salât ve selam efendimiz Rasûlullah’a, ehli beytine, ashabına ve yolunu takip eden mü’minlere olsun.

Rabbim seni de rızasına muvaffak kılsın. Soruna gelince, saçı eşit hizada kestirmekte bir beis yoktur inşaAllah. Dinimizde kerih görülmüş ne nehyedilmiş olan saçın değişik hizalarda kesilmesidir. Maalesef bu davranış günümüz müslümanların arasına çok girmiştir. Saçının yanlarını aldırıp veya inceltip ortasını bırakan kardeşlerin sayısı maalesef oldukça fazladır. Hâlbuki saçların böyle tıraş edilmesi hakkında açık nehiy vardır. Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in bu hususta sünneti ya saçın hepsini bırakmak veya hepsini kesmektir. Ama saçları farklı hizalarda kesmek O’nun (sallallahu aleyhi ve sellem)’in yolu değildir. İmam Buhari ve İmam Muslim (rahimehumallah)’ın tahriç ettikleri hadiste İbn-i Ömer (radıyallahu anhuma) şöyle demiştir:

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن القَزَعِ

Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) “kaza’yı” yapmayı nehyetmiştir.” Hadisi İbni Ömer (radıyallahu anhuma)’dan rivayet eden talebesi Nafi (rahimehullah)’a “Kaza’ nedir?” diye sordular ve o “çocuğun saçının bazısını kesip bazısını bırakmaktır” dedi. Ve İmam Ahmed (rahimehullah)’ın İbni Ömer (radıyallahu anhuma)’dan tahriç ettiği hadiste Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem) saçının bazısı kesilmiş ve bazısı bırakılmış bir çocuğu gördüğünde bunu nehyetmiş ve şöyle buyurmuştur:

احلقوا كله أو اتركوا كله

“Ya hepsini tıraş edin veya hepsini bırakın!” Ömer (radıyallahu anhu) şöyle demiştir: “Hacamat yapmak için hariç kafayı tıraş etmek Mecusiliktir.” Yani kafadan hacamat yapmak için başın bazı bölgelerini tıraş etmek lazım gelir. Bu durum müstesna kafanın bazı kısımlarını tıraş etmek ve bazılarına bırakmak Mecusiliktir.

Şeyh Muhammed bin İbrahim (rahimehullah) şöyle der: “Bazı Müslümanların yaptığı saçın bazısını kesip bazısını bırakmak Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in nehyettiği “قَزَع (kaza’)” dır. Bunun birkaç şekli vardır:

• - Başının bazı bölgelerini tıraş edip bazılarını bırakması.

• - Başının yanlarını tıraş edip ortasını bırakması.

• - Başının ortasını tıraş edip yanlarını bırakması.

• - Başının önünü tıraş edip arkasını bırakması.

• - Başının arkasını tıraş edip önünü bırakması.

İmam İbni Kayyim (rahimehullah) “Ahkamu Ehli’z-Zimme”sinde saçın bazısını kesip bazısını bırakma hususunda şöyle der: “En kötüsü ortasını kesip yanları bırakmaktır. Hıristiyanların Şemmamileri yaptığı gibi. Bundan sonra yanları tıraş edip ortayı bırakmak gelir. Sefillerin ve rezillerin ekserisi yaptığı gibi. Bundan sonra kötülükte başın ön kısmını tıraş edip arka kısmını bırakmak gelir. Üç şekilde Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’in nehyettiği “قَزَع (kaza’)”ya dâhildir. Şu var ki biri diğerinden daha çirkindir.”

Dikkat edersen değerli kardeşim İmam İbni Kayyim (rahimehullah) bugün Müslümanlar arasında çok yaygın olan saçın yanlarını tıraş etmeyi ve ortasını bırakmayı sefillerin ve rezillerin “saç modeli” olarak tanımlamaktadır.

Allah (subhanehu ve teâlâ) cümlemizi - nefsimiz hoşlansa da hoşlanmasa da- sadece Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’e ve onun sahabesine tabi olanlardan kılsın.

Allah’a hamd ve Rasûlü Muhammed’e salât ve selam olsun. Davamızın sonu âlemlerin Rabbi olan Allah'a hamd etmektir.

8 Ağu, 2017 Tarık Ebu Abdullah
Etiketler: Sünnet, Saç