367: Zamanında Gelmeyen Hayız Kanı
Hamd âlemlerin rabbi olan Allah’a, salat ve selam Rasûlullah’a olsun.
Gerek hayız müddeti ve gerek temizlik müddeti için Kur’an ve Sünnet’te herhangi bir müddet gelmemiştir. Kitaplarda var olan müddet âlimlerin içtihatlarına göredir. Bu konuda doğru görüş kadınların adetlerine ve alametlere göredir.
İslam Şeyhi İbni Teymiye (rahimehullah) şunu der: “Hayız konusunda Şafii ve Ahmed’in en fazla 15 gün en azı bir gün demeleri, yada Malik’in “hayızın sınırı yoktur” demesi konusunda ne Rasûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem)’den nede ashabından herhangi bir şey gelmemiştir. Bu konuda ki dayanağımız kadınların adetleridir. Allah en doğrusunu bilendir.” (Fetava 21 / 623)
İbni Useymin (rahimehullah) derki: “Hayız ne zaman gelirse o hayızdır. Bu hayız ile geçmiş hayız arasında müddet uzasa da kısalsa da fark etmez. Eğer hayız görür sonra temizlenirse, beş gün veya altı gün veya on gün sonra adeti bir daha gelirse oturur ve namaz kılmaz. Çünkü o hayızdır. Bu süresiz bile olabilir.
Temizlendikten sonra hayız gelirse oturur ve namaz kılmaz. Ama kan hiç kesilmezse yahut çok az kesiliyorsa o zaman istihaze (özür) kanı olur. O vakit sadece adeti kadar oturur” (adet süresince namaz kılmaz, sonra namazına devam eder). (İbni Useymin Fetvaları 11/278)
Soruna dönersem yaptığın doğrudur. Allah-u Teâlâ en doğrusunu bilendir.